Atletiekvereniging Veluwe Apeldoorn

Het trainingsschema is een algemeen schema. De trainingen passen in de voorbereiding op het lopen van wedstrijden van 5km tot aan de halve marathon. Over het jaar gezien zit er een opbouw in met rust en piek periodes. In de wintermaanden ligt het accent op opbouw van het duurvermogen en in de zomermaanden op de opbouw van snelheid. Wil je specifiek trainen voor een wedstrijd en hiervoor een persoonlijk schema willen ontvangen dan is dat mogelijk. Vraag dit aan je trainer hij kan je hiermee verder helpen of neem contact op met de TCG (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.).
 
Het trainingsschema gaat uit van het trainen in zones die gerelateerd zijn aan je maximale hartslag.
Om te weten te komen wat je maximale hartslag (hf max) is kun je b.v. bij een SMA een sportmedisch onderzoek laten doen
Heb je geen hartslagmeter dan kun je de volgende vuistregels aanhouden.hartslagmeter
Z1 = Zone 1: Dribbelen; een kort hardlooppasje. Voelt heel licht aan (of hf max -50)
Z2 = Zone 2: Joggen; ontspannen hardlopen waarbij de snelheid iets hoger ligt dan bij dribbelen. Comfortabel ademen is nog mogelijk. (of hf max -40)
Z3 = Zone 3: Iets vlotter; iets diepere en snellere ademhaling. (of hfmax -30)
Z4 = Zone 4: Vlot, wedstrijdzone, zware ademhaling, maar niet hijgen. (of hf max -20)
Z5 = Zone 5: Maximale inspanning. Je gaat hijgen en krijgt een zwaar gevoel in de benen. (of hf max -10)
 
 

 

Trainingsschema's week: 40-43 2017


Interval schema gevorderd: 

Schema 44 47 gevorderd

 


Interval schema lichtgevorderd: 

Schema 44 47 licht gevorderd

 

 

 

 

Ga naar boven